perjantai 9. toukokuuta 2014

Why don't I matter?




 
 
 
Alaspäin mennään, taas. Tänä vuonna meni paremmin sillon työssäoppimisen aikana helmi-maaliskuussa, mutta muina aikoina ei niin kehuttavasti. Nyt oon taas lähiaikoina huomannut kuinka paska ja turha ihminen mä oon. Ja en keksi tätä päästä, vaan pystyn lukemaan sen läheisistäni.

Ensinnäkin mun hoitaja ilmaisi siinä viestissään sen, ettei välitä siitä mitä mulle kuuluu. Ja toki se satutti, koska vaikka heitä ei oikeestikaan kiinnostais, niiden pitäis silti edes kysyä onko kaikki hyvin, sillä se on niiden työtä ja velvollisuus.

Ja sitten mun kaverit..hekään eivät jaksa musta välittää. En ole vissiin helmikuun alun jälkeen nähnyt kuin yhtä ystävääni, ja häntäkin varmaan siksi, että hän on äitiyslomalla eikä hänelläkään ole useita ystäviä. En ehkä itsekään ole kovin aktiivinen heidän suhteen enää, mutta olen kyllä ollut. Olen ehdotellut kahville menoa, elokuvissa käyntiä tai kyläilyä, mutta ei sitä kauaa jaksa olla yksin se joka ehdottelee ja vielä ilman tulosta. Kaikki vetoavat kiireisiin tai väsymykseen, mutta sekin on vain tekosyy. Ei aina voi olla niin kiire, etteikö esimerkiksi koulupäivän jälkeen kerkeisi kahvilla käymään. Ja vaikka oiskin kauhea kiire, niin ei sekään estäisi viestin laittamista, mutta parista ystävästä ei ole edes whatsapissa kuulunut reiluun kuukauteen.. Ystävä, kenet olen tuntenut jo yli 20 vuotta, on samassa koulussa kanssani, mutta eri alaa opiskelemassa. Aina siellä kun törmätään hän on ystävällinen ja juttelee. Kun viimeksi kysyin koska nähtäisiin, hän sanoi seuraavien kahden viikon olevan kiireisiä mutta sen jälkeen käy. Sanoin selkeästi, että laita mulle sitten viestiä, kun sulle kävisi. Nyt tuosta on mennyt varmaan kuukausi ja vieläkään ei ole mitään kuulunut. Myös muille olen sanonut, että ehdota sä millon nähdään tai tehdään jotain, mutta ei kukaan niin tee. Enää en siis ole kysellyt, koska sehän on vaan säälittävää ja noloa. Koska en ole mikään tyhmä, niin kyllähän tuosta voi jo päätellä etteivät he halua mua nähdä, kuin jos on pakko esim koulussa. Varmaan ovat miettineet päässään, että voi ei, taas toi kyselee, mitä voin vastata ja eiks toi jo ymmärrä..

Tiedättekö miten kivaa se olis, jos joku heistä kysyisi haluaisinko tänään mennä kahville tai muuta vastaavaa? Että he ehdottaisivat ilman pakottamista, että he haluaisivat viettää aikaa mun kanssa. Tai että kuinka kiva ois, kun on tulossa vaikka joku pyhä, vappu, juhannus ym, niin heillä kävis mielessä ajatus, että mitäköhän minä teen, haluisinkohan minä tehdä hänen kanssaan jotain.. Mutta ei käy, eikä heitä voi pakottaa, koska jokaisella on oikeus olla seurassa jossa viihtyy.

Mut sitä en ymmärrä, että miksi on näin? Oon luullu, että oon ihan mukava kaveri jonka seurassa on ihan kivaa. Mut kai tää johtuu siitä, että oon tällainen "mielisairas". Kuka sellasta jaksais, jos saa valita ne normaalit ystävät. Mut en mä mielestäni heidän niskaan mun psyykkistä pahaa oloa kaada. Joskus puhun muutamalle siitä kun ei jaksais tai miks oon näin huono ja sit oon puhunut niistä lopetusoireista. Toisille en puhu tällaisista mitään. Mut niillekin joille puhun, en yleensä sano sitä, että nyt ei jaksa, haluu vaan kuolla. Enkä koskaan ole sanonut, että voitko viettää mun kanssa aikaa, koska pelottaa mitä teen, jos oon yksin. En sano sellaista, koska se ois väärin heitä kohtaan, että joutuisivat kantaa huolta musta. Toki haluisin joinain hetkinä, että joku ois mun kanssa, mutta ei sitä voi pyytää, koska he kokisivat sen velvollisuutena ja pakkona.

Ei sillä, että kaipaisin kauheesti ystäviä. Oon ajatellut, että mulla ois 6 ystävää, jonka kanssa joskus viettää aikaa. Kahteen tutustunut ennen ala-astetta, kahteen ala-asteella, yhteen lukiossa ja yhteen nykyisessä koulussani. Lisäksi seurisporukkani, jonka kanssa nähdään välillä yhdessä. Näistä kuudesta tapaan siis nykyään yhtä. Lukiokaverini asuu toisella paikkakunnalla joten on ymmärrettävää etten häntä näe, mutta hän sentään laittaa joskus viestiä. Ja koulukaveriani näen tietty koulussa. Mutta kolmesta muusta ei kuulu mitään. En todellankaan jaksais monena päivänä viikossa heitä tavatakaan, mutta nykyään en näe viikkoihin ketään. Jos näkis edes yhtenä päivänä joku viikko jotain heistä, niin sekin olis kivaa. Et näkis heitä vaikka parin kuukauden välein..

Mutta pointtina tässä pitkässä tekstissä oli se, että oishan se kiva tietää, että joku välittää. Koska kun ei välitä itsestään ja pitää itseään tarpeettomana, niin onhan se ollut mukavaa, että joku on edes pitänyt susta, mutta nyt saa vaan vahvistusta niille omille ajatuksille. Ja koska oon itsetuhoinen ihminen, niin voitte ehkä arvata mitä mielessä sitten liikkuu. Mutta nyt on vielä koulua ja sen jälkeen kesätöitä kesäkuu, niin ei voi romahtaakaan. Eli aikaa saada näkökulmaa tähänkin asiaan ja lopettaa tää itsesäälissä rypeminen ennen kuin päivät on totaalisen tyhjiä.

2 kommenttia:

  1. Voi kun pystyn niin samaistumaan tähän..En tiedä mistä aloittaa kertominen. Minulla oli parikymppisenä suhteellisen paljon ystäviä. Varmaan kymmenisen meitä oli ketkä näki toisiaan suhteellisen usein. Olin ollut masentunut tuossa vaiheessa jo vuosia ja viillellyt saman ajan. Pikkuhiljaa ajan kuluessa huomasin, että kerrat jolloin ystäviäni näin vähenivät. Pian viestiä pistäessä sain odottaa viikkokausia vastausta. Seurasin facebookissa kuinka muut ystävät edelleen tapasivat toisiaan (ei kaikki 10 kerralla mutta milloin ketkäkin) ja pistivät valokuvia ja kertoi kuinka hauskaa oli ollut. Kellään ei vaan ollut aikaa nähdä minua kyselyistä huolimatta. Varsinkin juhlat ja pyhät olin yksin. Tässä vaiheessa oloani kuvasti täysin tämä kirjoituksesi. Olin ajatellut että kaikki on hyvin ja olen mukavaa seuraa. En jaksanut enää kysellä kiinnostaisiko ketään, kun näin heitä enää pari kolme kertaa vuodessa. Silloinkin kun näin heitä, olin se viimeinen vaihtoehto. Kun ei kotona halunnut olla eikä yhtään kukaan muukaan lähtenyt mihinkään, olin se joka oli aina vapaa. Säälittävää. Sitten otin yhden ystäväni kanssa asian puheeksi ja ei sanat riitä kuvailemaan mikä kaaos siitä syntyi. Sain niskaani sellaisen vyöryn suoraan sanottuna paskaa. Kaiken mikä ystäviäni oli kuulemma ärsyttänyt jo pitkän aikaa. Eikä kukaan ollut sanonut minulle mitään saati osoittanut, että tekemiseni ärsytti.

    Olin kuulemma kuin pieni lapsi joka loukkaantuu ja mököttää. Osoitin tunteeni liian näkyvästi ja ystäviäni vaivasi kun sai miettiä mitä minun aikana voi puhua. En ollut itse kiinnittänyt huomiota miten tunteeni näytin, mutta tapa ei miellyttänyt heitä kaikesta päätellen. Kyllähän minä nyt osoitin jos joku tuntui pahalle, mutta luulin sen olevan normaalia. Mulkoilin kuulemma vihaisesti ja pidin mykkäkoulua. En minä nyt tunteiden heittelemiselle paljon mahtanut. Olin liian takertuva ja aina kun muille tapahtui hyvää, masennuin kun se sai oman oloni pahemmaksi. Jos ystäväni eivät viesteihini vastanneet ja kyselin perään miksei vastaa tai tuliko viesti perille niin työnsin heitä pois. Oli kuulemma oma vikani kun piinasin. Nämä siis ystäväni sanoja. Huvittavaa oli myös se, että kaikkien niiden vuosien jälkeen kukaan ei uskonut minun olevan masentunut. Olin vain lapsellinen ja minun pitäisi kasvaa aikuiseksi. Opetella käsittelemään asioita niin kuin normaalit ihmiset. Käyttäydyin tyhmästi ja aina syytin siitä sairautta. Olin kuulemma onnellisen oloinen vain, kun sain puhua itsestäni ja sain huomiota. Kaikkein parhaiten on mieleen jäänyt kun ystäväni sanoi jutelleensa toisen ystäväporukan ihmisen kanssa siitä kuinka viiltelin vain tunteakseni itseni erikoiseksi. Kun minussa ei ollut mitään muuta mielenkiintoista, loin kuulemma omaa draamaa ja ajattelin että minussa on syvyyksiä joita muissa ei ole. Ettei kukaan ymmärtäisi mitään paremmin kuin minä. Olin mielenkiintoinen kun minulla oli salaisuuksia…

    Tuli tuosta ’normaalista’ mieleen ylioppilasjuhlani. Minua kohtaan ihanasti suhtautunut tätini jutteli ulkona serkkuni kanssa. Eikä tiennyt että kuulin heidän puheet. Serkkuni kysyi näkikö tätini arpeni kun jakkuni hiha oli noussut. Tätini vastasi että kyllä näin, ”Onneksi minulla sentään on normaalit ja fiksut lapset.” Voinet arvata olenko pitänyt sen jälkeen tätiini tai serkkuuni yhteyttä. Salailuni asian suhteen on vain vahvistunut ja yksinäisyys syventynyt. Miten voisin enää edes luottaa keneenkään kun monien vuosien ystävyys ja ihanat tapaamiset oli sitä että hiljaa mielessään heitä ärsytti kaikki mitä tein. En minä nyt erikseen käynyt sitten kyselemään jokaiselta ovatko tätä mieltä kun kaksi tuntui puhuvan koko ryhmän puolesta. Eivätkä hekään ole sen jälkeen anteeksi pyytäneet tai ottaneet yhteyttä. Kai minä nyt sitten olen aikuinen tänä päivänä kun en enää viiltele, en puhu asioistani ja olen nyt jatkuvasti hiljaa, eipä kukaan huomaa jos alankin mököttämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, harmillista kuulla, että sinullekin on käynyt noin! :( Ja siis kauhea kommentti toi, että oisit viillellyt muka siksi, että oisit siten muka erikoinen! Pistää niin vihaksi tollainen! Samoin kuin toi sun tädin kommentti, samaa sain kuulla toisessa muodossa omalta äidiltäni kun olin sairaalassa, muun muassa "Mitä mä oon tehnyt ansaitakseni noin huonon tyttären". Kiitos äiti, tiedänhän mä, että oon paska kun oon tällainen ja nyt paikassa, jossa saan apua..huookaus.. Ois se kyl kiva tietää mitä mun ystävät tästä oikeesti ajattelee, varmasti tulis kommenttia, että teen tätä huomionhakuisuuttani tai lapsellisuuttani.. Mutta ehkä joku vois edes ymmärtää, että tää johtuu siitä pahasta olosta ja on selviytymiskeino.. Ja jos ois huomionhakua, niin kai liikkuisin aina lyhythihaisissa..

      Mutta siis sama fiilis mullakin, oon aina se viimeinen vaihtoehto ja se joka on vapaa.. Tosin kaveri josta kirjoitin, laittoi kaikille meille ystävilleen pahoittelu viestin siitä, ettei ole jaksanut nähdä, joten se ei ehkä johtunutkaan minusta. Mutta muita se ei selitäkään. En kyllä mun mielestä paljon mun mielenterveyteen liittyvistä asioista kenellekään puhu, poikkeuksena koulukaveri. Häntä kun näkee päivittäin, niin tulee vaan juteltua niistä asioista, jotka on ajatuksissa ja on tapahtunut juuri silloin. Mutta pitää varmaan puhua hänellekin niistä vähemmän ja nythän on onneksi loma tulossa, niin ei hätää, sillä häntä en varmaan koko kesänä näe, sillä hän on aina kiireinen eikä varmaan muutenkaan jaksaisi minua nähdä..

      Mäkin oon sellanen ihminen, josta usein näkee milloin loukkaannun. Nyt oon kyllä harjoitellut sitä pariin kertaan etten ole antanut näkyä yhtään, kun pahoitan mieleni. Ja se on kai hyvä, sillä on säästynyt ikäviltä keskusteluilta, puolin jos toisin. Ja toki syytän välillä masennusta, mutta en pelkästään sitä. Toki se aiheuttaa keskittymisongelmia ja päättämättömyyttä, mielialan laskua ja itsetunto-ongelmia yms, mutta en ole koskaan tarkoittanut, että ne johtuisivat vain sairaudestani, voisinhan olla sellainen muutenkin.

      Mutta ehkä nyt kesän aikana asiat paranee, kun kenelläkään ei koulukiireitä ole. Toki töitä on, mutta eipä ainakaan läksyjä..Toivon tosi paljon, että sunkin ystäväasiat parantuisivat (ellei olekin jo parantuneet), jos ei enää noiden vanhojen ystävien kanssa, niin sitten että saisit uusia ystäviä, jotka eivät tuomitse! Voimia sulle!

      Poista